tisdag 30 augusti 2011

Garderober!

Idag är det garderober som har varit dagens stora uppgift! Sänka och höja hyllor, ändra och ta bort hyllor! Det ska kännas mysigt att öppna och se alla kläder ligga fint vikna och det som hänger, hänger med samma  färg. Imorgon ska alla garderober bli klara och det känns skönt i själen för jag mår dåligt när det ligger huller och buller som här...
Som kvällsmat så blev det en enkel linssoppa med ett gott bröd till.
Linssoppa 4 port
Röda Linser 1 dl
Purjolök 100 g
Rotselleri 100 
Curry 2 tsp
Olivolja 2 msk
Buljong 5 dl
Krossade tomater 1 burk
salt 1 tsk
Riv sellerin grovt och strimla purjon. Fräs selleri och purjo tillsammans med curry i oljan. Skölj linserna och tillsätt dem. Häll på buljong och krossade tomater och koka i ca 10 min. Smaka av med salt och ev mer curry.


I morgon ska jag prata om min detoxkur som jag börjar med den 1 september! Älskar att rensa ur kroppen efter sommaren. Jag blir otroligt pigg av kuren och man känner skillnad i kroppen! Det känns som organen dansar av glädje när dom blir rena och fina..hehe
Tjingeling <3

måndag 29 augusti 2011

De 100 nyttigaste matvarorna!


Här kommer tre nya!
52. Vindruvor
Vindruvor är sunda eftersom de innehåller en massa antocyaniner, som hjälper kroppen att ta upp C-vitaminer. Samtidigt förstärker antocyanin och C-vitamin varandras effekt så att immunförsvaret blir starkare. Antocyaniner kan förebygga vissa cancerformer och hjärt-kärlsjukdomar.
Tips: Frysta vindruvor är ett sunt litet tilltugg som förenar godisets sötma med fruktens vitaminer. Se dock upp med kalorierna.
53. Valnötter
Valnötter är sunda eftersom de är mycket rika på omega 3-fettsyror, som skyddar hjärtat. De innehåller också stora mängder kalium och magnesium, som är nyttiga för cirkulationen. Dessutom innehåller valnötter lite E-vitamin, som stärker immunförsvaret.
Tips: 100 gram valnötter innehåller lika mycket kalorier som en chokladkaka, men i gengäld innehåller nötterna rikligt med mättande proteiner.

54. Tonfisk
Tonfisk är sund eftersom den är späckad med mättande proteiner och samtidigt är ytterst fettfattig, vilket gör den optimal när Du vill hålla dig smal. Dessutom innehåller den mycket D-vitamin och selen, som båda skyddar mot vissa cancerformer.
Tips: Tonfisk på burk innehåller ofta mindre kvicksilver än tex tonfiskfiléer. Ät därför hellre lite tonfisk från burk än en färsk tonfiskfilé.
                                                Tjingeling <3

lördag 27 augusti 2011

Sjukstuga!

I natt vaknade jag av att Theo hostade och hade feber, det blev lite med sömn för oss båda. Jag var rätt trött när det var dags att stiga upp. När barnen gick till skolan så vaknade Theo och han var dålig.

Therese och Atif hade med sig paket till Felicia och Theodor! De små blev så glada och vi bjöd på fika! 



kärlek <3

torsdag 25 augusti 2011

Monteringsdag!

En hälsoutvecklares vardag, Lena Rydstrand, min tvillingsjäl har stresshantering med kaffe och bulle hos mig..hehe


Lena är nu utvilad och är redo för nya massagekunder..hehe. Direkt efter att hon åkte så kom Catharina för hon lovade att hjälpa mig att få ihop mina köksstolar. Vi började med att äta lunch så vi fick energi till att montera!






En behövlig fikarest.




Ek är ett fint träslag för det har en sådan värme i sig och det är hårt, så praktiskt när man har barn.



Kärlek <3 

onsdag 24 augusti 2011

Smarta lösningar!

Jag har letat efter ett system som hjälper mig att hålla reda på alla papper, tider och schema som man får när man har barn, har ju rätt många, nu har jag hittat det, en enkel plastportfölj.

 Varje barn har fått sitt fack.
Smart, enkelt och jag älskar den!
Det är mörkt ute, klockan är 00:50 så nu ska jag krypa ner under täcket och sova.

Natti <3

tisdag 23 augusti 2011

De 100 nyttigaste matvarorna!

Här kommer tre nya!
49. Paprika
Är sunt eftersom den ger dig en massa immunförsvarsstärkande C-vitamin och en lång rad andra aktiva ämnen som fungerar som antioxidanter i kroppen. Framför allt den röda paprikan är sprängfylld med betakaroten, E-vitamin och flavonoider, som alla gynnar immunförsvaret.
Tips: Gul och grön paprika innehåller i stort sett samma fördelar, men den röda vinner på antioxidantinnehållet.
50. Persiljerot
Är sund eftersom den är särskilt rik på folsyra, som är livsviktigt för blodproduktionen och kroppens celldelning. Folsyra motverkar möjligtvis också hjärt-kärlsjukdomar, i varje fall tyder det på att brist på folsyra kan medföra åderförkalkning och blodproppar. Du får också C-vitamin, som stärker immunförsvaret.
Tips: Tillsätt citronsaft när Du tillagar persiljerot så bevarar den flest antioxidanter.
51. Rågbröd
Är sunt eftersom kärnorna fyller brödet med nyttiga fibrer som både håller i gång magen och gör dig mätt. Fibrerna anses samtidigt ha en gynnsam effekt på dina kolesterolvärden och minska risken för cancer. Dessutom hämmar fullkorn upptagningen av kolesterol från tarmen, vilket förebygger hjärt-kärlsjukdomar.
Tips: Det sundaste rågbrödet är baserat på surdeg och tillsatt massor av hela rågkärnor.
                                               Tjingeling <3

måndag 22 augusti 2011

Min dag!

Gick med barn till skolan.
Var hos min kiropraktor, Mathias Edman, Edax kliniken.
Tog en promenad i regnet.
 Storhandlade.
Åt ostkaka med grädde och sylt.
Och nu borde jag vara trött och sova men icke sa Nicke, jag är pigg!
Kärlek <3

En stolt mor!

Då har man lämnat barn i skolan och det tar oss endast två minuter så är vi framme, lyxigt värre!







Utanför skolan finns världens bästa lekplats enligt Theodor, så där lär väl vi vara hela dagarna!! 

Nu ska jag och Theo gå en sväng på stan.
Tjingeling <3